Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Kreativitas Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa S1 Manajemen Universitas Yos Soedarso Tahun 2019 – 2020
Keywords:
Knowledge; Creativity; InterestsAbstract
This study aims to determine the effect of knowledge of entrepreneurship and entrepreneurial creativity to the interest in entrepreneurship in Student S1 Management 2019-2020 Yos Soedarso University. The population was from 2019 to 2020 Extension Management Students S1 having undergone four semesters of the 75 students selected by accidental sampling technique. The primary data collection using questionnaires and secondary data collection using literature. Testing the hypothesis in this study using multiple Linera analysis with significance α = 5%. (0:05). The results of this study addressed that secar partial and simultaneous knowledge of entrepreneurship and entrepreneurial creativity significant effect on the interest in entrepreneurship Students S1 Extension Management 2019-2020 Yos Soedarso University. R Square is 0,751, which means that 73.5% interest in entrepreneurship dipengaruhui very closely by knowledge of entrepreneurship and entrepreneurial creativity, while 26% is explained by other factors not included in this study variables. Keywords: Knowledge; Creativity; Interests.References
Agatha D Kristisda, 2010. Peningkatan Minat Membaca Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Layanana Bimbingan Belajar Teknik Diskusi, Elex Media, Jakarta. Asmani, Jamal ma’mur, 2011, Penelitian Tindakan Kelas. Laksana Basuki, Jogyakarta. Arman Hakim Nasution, 2007, Enterpreneurship Membangun Spirit Teknopreneur, Andi Publisher, Jakarta. Bergin, DA. 1999. Influences On Classroom Interest. Educational Psycologist: Lawrance Erlbaum Associates, Inc. Buchari Alma, 2018.Kewirausahaan, Alfabeta, Jakarta. Buchari Alma, 2004. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta, Jakarta. Buchori M, 1991. Peranan Komunikasi Massa dalam Masyarakat Bandung, Citra Pustaka, Bandung. Djaali, 2007. Psikologi Pendidikan, Bumi Aksara, Jakarta. Hartono, 2004. Statistika Untuk Penelitian, Lembaga Studi Filsafat, Pekanbaru. Harlock E.D, 1980, Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan, Erlangga, Jakarta. Kao. Jhon J, 1990. The Entrepreneur, Ohio, Prentice hall. Leonardus saiman, .2018 Kewirausahaan Teori Praktik Dan Kasus Kasus Edisi 2, Salemba Empat, Jakarta. Munandar Utami, 2002. Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat, Pustaka Utama, Jakarta. Pandji Anoraga, 2009, Manajemen Bisnis, Pt. Rineka Cipta, Jakarta. Pintrich, Paul r dan Dale h Shunk, 1996. Motivation In Education Theory, Research Abd Application, Ohioo Pertintice Hall. Rumihat, Mamat, 2006. Ilmu Pengetahuan Sosisal (Geografi, Sejarah, Sosiologi, Ekonomi), Grafindo Media Pratama, Jakarta. Rochaety, Ety, Ratih Tresnati dan Abdul Madjid Latief, 2009. Metodologi Penelitian Bisnis dengan Aplikasi SPSS, Mitra Wacana Media, Jakarta. Sugiyono, 2004. Metode Penelitian Bisnis, CV Alfabeta, Bandung. Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D), Alfabeta, Bandung. Sugiyono, 2006. Metode Penelitian Bisnis. Cetakan Kesembilan, Alfabeta, Bandung. Santoso singgih,2006. Mengelola Data Statistic Secara Professional, Elex Media, Jakarta. Suryana, Yuyus dan Kartib Bayu, 2010. Kewirausahaan, Pendekatan Karakteristik Wirausahawan Sukses, Kencana, Jakarta. Tarmudji, Tarsis.,2006. Prinsip-Prinsip Kewirausahaan, Liberti, Yogyakarta. Thomas w zimmer, 2009. Kewirausahaan, dan Manajemen kecil, buku II, Salemba Empat, Jakarta. Thomas w zimmer, 2003. Kewirausahaan dan Manajemen Usaha Kecil, Salemba Empat, Jakarta. Umar, Husein, 2008. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis, Raja Grafindo Persada, Jakarta. Winkel W.S, 2004. Bimbingan dan Konseling Institute Pendidikan, Media Abadi, Yogyakarta. Muladi wibowo, 2011. “Pembelajaran kewirausaahna dan minat wirausha lulusan SMK”eksplan volume 6 nomor 2 edisi September 2011. Ernani Hadiyati,2011. “Kreativitas dan Inovasi berpengaruh Terhadap Kewirausahaa Usaha Kecil Jurnal manajemen dan kewirausahaan”, volume 13 nomor 1 edisi maret 2011. Yuli Budiati, Tri Endang Yani, Nuria Universari, 2012. “Minat mahasiswa menjadi wirausaha (studi pada mahasiswa fakultas ekonomi semarang)”.Jurnal Dinamika Sosbud volume 14 nomor 1, juni 2012. Wijayanto, A. (2019). Pengaruh Variabel Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Konsumen Membeli Pasta Gigi Pepsodent PT. Unilever Indonesia, TBK. Makro: Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(1), 83-94. Rumpoko, H., & Sidik, A. R. (2019). Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Komitmen Karyawan Pada PT. Insan Krida Utama. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 1(1), 29-33. Alamsyah, E. B., & Rochmatulaili, E. (2019). PELUANG BISNIS KATERING PADA WISATA RELIGI WALI 5. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 1(2), 10-14. Jamianto, J. (2019). Pelatihan Self Efficacy Dan Dampaknya Terhadap N-ACH Pada Atlit Di Unit Kegiatan Mahasiswa Silat Perisai Diri. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 1(1), 7-11. Iradawati, S. N. (2019). PENGARUH LOKASI, FASILITAS GEDUNG DAN SERVICE QUALITY TERHADAP LOYALITAS TENANT PADA PT. WAHANA OPTIMA PERMAI SURABAYA. JURNAL EKSEKUTIF, 16(2), 355-378. Suyanto, S. (2019). PELATIHAN ADVERSITY QUOTIENT DAN UPAYA MENDONGKRAK AKTIVITAS “NONGKRONG” SEBAGAI KEBERHASILAN PEDAGANG WARUNG KOPI DI KAWASAN SENTRA KULINER. Makro: Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(1), 16-25. Suyanto, S. (2019). EFFECT OF TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP AND JOB SATISFACTION OF ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT (Study of Employee Dr. Soetomo University Surabaya). Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 1(1), 1-6. Winarni, E., & Jamianto, N. (2019). PENGARUH MARKETING MIX TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK JASA PADA VILLA XYZ MALANG. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 1(1), 12-19. Wijayanto, A., & Armadani, S. P. (2020). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERMINTAAN PERUMAHAN TIPE CLUSTER DI KOTA SIDOARJO. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(2), 66-72. Rumpoko, H., & Larasati, K. P. (2020). Hubungan Brand Equity Terhadap Keputusan Membeli Produk Pada Mahasiswa Universitas Yos Soedarso (Uniyos). Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(1), 48-54. Budiyanto, E., & Indriyani, N. D. (2020). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Produk Pada Toko Roti di Surabaya. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(3), 56-62. Alamsyah, E. B. (2020). Smart Power Dalam Pemasaran Relasional. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(1), 10-18. Prasetyo, D. W., & Alamsyah, E. B. (2020). ANALISIS KELAYAKAN PENGEMBANGAN USAHA RUMAH MAKAN MBOK SEMAH MEGALUH –JOMBANG. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(3), 17-24. Airlangga, I. B., & Mardiana, U. (2020). PENGARUH MOTIVASI INVESTASI DAN PENGETAHUAN INVESTASI TERHADAP MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL PADA MAHASISWA FE UNIYOS. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(3), 70-77. Iradawati, S. N., & Romadhana, W. N. D. (2020). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, TERHADAP KEPUTUSAN MENGINAP (Studi Pada Tamu Hotel Hasanah Jaya di Surabaya). Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(1), 42-47. Suyanto, S., & Sari, T. Y. K. (2020). PENGARUH PELAYANAN DAN PROSEDUR PERBANKAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH DALAM MENGAMBIL PINJAMAN PADA BPR NAGA MULYA DI SURABAYA. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(1), 55-60. Winarni, E., & Alfian, M. S. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Frekuensi Kunjungan Wisatawan ke Objek Wisata Pantai Kenjeran Lama Surabaya. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(2), 59-65. Haninda, R. N. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Tenant Di Mall Ciputra World Surabaya. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(1), 1-9. Budiyanto, A. P. S., & Rusdiyanto, W. H. (2021). The Capital Adequacy Ratio And The Loan To Deposit Ratio Influence On The Price Of Banking Companies: Evidence From Indonesia. Multicultural Education, 7(6). Wijayanto, A., Winarni, E., & Mahmudah, D. S. (2021). Pengaruh Penerapan Akuntansi Lingkungan. Yos Soedarso Economics Journal, 3(1), 99-136. Rumpoko, H., & Darory, I. (2021). Eksistensi Lembaga Keuangan Mikro dan Implikasinya Terhadap Sosial Ekonomi Masyarakat Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada LKM Citra Abadi Desa Sidojangkung Kecamatan Menganti Kabupaten Gresik). Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 3(2), 19-30. Prabowo, B., Rochmatulaili, E., Alamsyah, E. B., & Iradawaty, S. N. (2021). CORPORATE LIQUIDITY IS INFLUENCED BY THE COMPANY'S FINANCIAL PERFORMANCE: EVIDENCE FROM INDONESIA. NVEO-NATURAL VOLATILES & ESSENTIAL OILS Journal| NVEO, 9786-9797. Alamsyah, E. B., & Arinsa, Y. C. (2021). PENGARUH INFLASI TERHADAP KESTABILAN DAN EKSISTENSI USAHA EKONOMI MIKRO. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 3(1), 53-74. Sutrisno, S., Jamianto, J., & Andreanto, B. (2021). Strategi Pemasaran Toko Pakaian Muslim Pasar Tradisional Menghadapi Toko Pakaian Muslim Modern. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 3(1), 137-149. Iradawaty, S. N., & Airlangga, I. B. (2021). Brand Equity, Brand Image Terhadap Customer Value Pada Lembaga Kursus Dan Pelatihan. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 8(3). Rochmatulaili, E., Suyanto, S., & Rahman, M. A. (2021). PENGARUH KREATIVITAS DAN INOVASI TERHADAP KEWIRAUSAHAAN UMKM FOOD COURT. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 3(1), 75-98.