PENGARUH MOTIVASI INVESTASI DAN PENGETAHUAN INVESTASI TERHADAP MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL PADA MAHASISWA FE UNIYOS

Authors

  • Ichwan Bagus Airlangga Fakultas Ekonomi, Universitas Yos Soedarso
  • Utin Mardiana Fakultas Ekonomi, Universitas Yos Soedarso

Abstract

This study aims to determine: (1) Knowing the influence of investment motivation on investment interest in capital market at FE UNYOS students. (2) To know the influence of investment knowledge on investment interest in capital market at FE UNYOS students. (3) Knowing the influence of investment motivation and investment investment knowledge on investment interest in capital market at FE UNYOSstudents.The research design is quantitative. The population in this study is the Student Program Strata 1 Accounting Program, FE UNYOS and has passed the course of Portfolio Theory. The sample in this research is 100 students. Data collection in this study using questionnaire method. The test of the instrument was analyzed by using validity test and reliability test. Data analysis techniques used in this study are classical assumptions, simple linear regression analysis and multiple linear regression analysis.The results of this study indicate that: (1) Investment motivation has an effect on the interest of investing in capital market in FE UNY OSstudents, evidenced by probability value of 0.000 <0,05. (2) Investment knowledge has an effect on investment interest in capital market at FE UNYOS students proved with probability value equal to 0,000 <0,05. (3) The motivation and knowledge of investment simultaneously affect the interest of investing in the capital markets of FE UNYOS students, as evidenced by Fhitung of 227,363 and the probability of 0.000. (4) The independent variables together affect the dependent variable by the remaining 82.4% by 17.6% influenced by other variables.Keywords :   Investment Knowledge; Investment Motivation; Investment Interest in Capital Market.

References

Annonim. (2015). 5 hal yang harus Anda ketahui sebelum berinvestasi. Di unduh pada tanggal 30 November 2016 dari http://www.logikabisnis.com /5-hal-yang-harus-anda-ketahui-sebelum-berinvestasi/.

Annonim. (2015). 7 hal yang harus Anda pertimbangkan sebelum berin vestasi di saham. Di unduh pada tanggal 30 November 2016 dari http: //www.logikabisnis.com/7-hal-yang-harus-anda-pertimbangkan-sebelum-berinvestasi-di-saham/.

Apriyani. (2015). Peluang Menabung Saham?. Diunduh pada tanggal 28 November 2016 dari http://infobanknews.com/peluang-menabung-saham/.

Audriene, D. (2016). BEI Bidik Mahasiswa Sebagai Investor Saham Baru. Diunduh pada tanggal 28 November 2016 dari http://www.cnn indonesia.com/ekonomi/20160517180417-78-131405/bei-bidik-mahasiswa-sebagai-investor-saham-baru/.

Astamoen, M.P. (2008). Entrepreuneurship, Dalam Prespektik Kondisi Bangsa Indonesia. Bandung: Alfabeta.

Burhanudin. (2007). Theory of Planned Behavior: Aplikasi Pada Niat Konsumen Untuk Berlangganan Surat Kabar Harian Kedaulatan Rakyat di Desa Donotirto, Kecamatan Kretek, Kabupaten Bantul. Tesis Magister, Universitas Janabadra, Yogyakarta.

Daftar Perusahaan Go Publik. (2016). Diunduh pada tanggal 28 November 2016 dari http://www.sahamok.com/perusahaan-publik-terbuka-tbk-emiten-bei-bursa-efek-indonesia/.

Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Eka. (2011). Pengertian Penghasilan Menurut SAK (Standar Akuntansi Keuangan). Di unduh pada tanggal 30 November 2016 dari https://eka1989.wordpress.com/2011/01/06/pengertian-penghasilan-menu rut -sak-standar-akuntansi-keuangan/.

Eq, ZM. (2009). Mengurai Variabel hingga Intrumentasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Fahriani, D. (2012). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAK).Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi Vol. 1 No. 12 (2012).

Faisol, E. (2015). 1.600 Mahasiswa Semarang Investasi di Pasar Modal?. Diunduh pada tanggal 28 November 2016 dari https://m.tempo.co /read/news/2015/04/15/090657820/1-600-mahasiswa-semarang-investasi-di-pasar-modal.

Fatmasari, A.D. (2011). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Terhadap Minat Berprofesi Sebagai Wakil Perantara Pedagang Efek (Wppe) Di Pasar Modal(Studi Pada Mahasiswa Fakultas Syari’ah Jurusan Ekonomi Islam Iain Walisongo Semarang). Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.

Fahriani, D. (2012). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAK). Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi Vol. 1 No. 12 (2012)

Hadi, N. (2013). Acuan Teoritis dan Praktis Investasi di Instrumen Keuangan Pasar Modal. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hapsari, E. (2016). Investasi Pas untuk Mahasiswa. Diunduh pada tanggal 28 November 2016 dari http://www.republika.co.id/berita/koran/gen-i/16/ 01/27/o1lq8b-investasi-pas-untuk-mahasiswa.

Hapsari, A.R. (2009). Pintar Mengelola Uang. Jakarta: Erlangga

Downloads

Published

2020-12-31

How to Cite

Airlangga, I. B., & Mardiana, U. (2020). PENGARUH MOTIVASI INVESTASI DAN PENGETAHUAN INVESTASI TERHADAP MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL PADA MAHASISWA FE UNIYOS. Yos Soedarso Economic Journal (YEJ), 2(3), 70–77. Retrieved from https://ejurnal.uniyos.ac.id/index.php/ysej-server/article/view/YEJ-2308

Issue

Section

Original Research